Fra automobilens barndom

| | |

Stellet til en motorvogn (illustration fra "Opfindelsernes historie" 1904)Stellet til en motorvogn (illustration fra "Opfindelsernes historie" 1904)Den første danske motordagvogn (Illustration 1904)Den første danske motordagvogn (Illustration 1904)En motorcykel (Illustration 1904)En motorcykel (Illustration 1904)En dampvogn (Illustration 1904)En dampvogn (Illustration 1904)Avisafskrifter fra Langelands Avis. Rudkøbing Byhistoriske Arkiv
 
 
Langelands Avis. 10.6. 1904. En ny, lukket automobil, "hvis øverste del meget ligner en lille sporvogn, ankom i dag med Københavnerdamperen til lensgreven". Den gik i stå i Brogade "og først efter en halv times slid lykkedes det at få den i gang igen."
Langelands Avis 15.6. 1904. Avertissement, at der den 20. og 22. juni vil blive afholdt prøvekørsel på Langelands landevej med lensgrevens automobil efter en bestemt fartplan fra Tranekær til Bagenkop og reetur.

Langelands Avis 20.6. 1904. Prøvekørselen med lensgrevens automobil forløb godt i Lohals, men da automobilet kørte "i rasende fart" gennem Tryggelev, blev mange heste sky.

Langelands Avis 21.6. 1904. Til automobilets prøvekørsel i Tullebølle i går havde der samlet sig 20-30 køretøjer "men det gik her som i Tryggelev, apparatet susede forbi med mindst 4 mils fart". (4 mil = 30 km Chr. K.)

Langelands Avis 12.11 1904. Klage over lensgrevens automobil.

Johs. Foged (født 1900 på Fogedgården i Rårud, Kirkeby sogn) fortæller fra sin barndom:"Af biler fra min drengedage var der kun greven på Egeskov og en vognmand Madsen i Svendborg. Så det var ikke hver dag, at vi så en bil. Når det var greven på Egeskov, så sad der en mand ved siden af chaufføren og hver gang de nærmede sig et sving, så "blæste" han i et horn, og det kunne vi drenge på Fogedgården høre - så tidligt at vi kunne nå at komme op til hovedlandevejen, og se dem køre forbi".